KASIHAN DIA

Aku ada cerita nak dikongsi disini...Semalam aku terima panggilan dari seorang kawan lama. Lame gak aku tak dengar cite dari dia..aleh2 dia tepon,rindu kat aku katenye..Setelah dalam 5 minit mukadimah beramah mesra jejak kasih..dia pun membuka citenye dengan satu soalan pada aku..
"Kalo ko bersabola kan,selalunye ko wat ape ek?"..
"aku?...emmmm, aku tepon kwn2 aku - ngumpat..hahahaa..ngape ko tanye..ko de problem ke beb?"..
"Entahlah yur..aku tak tau camne nak cite kat ko..ko free ker?laki ko ade kat umah?..jum ym..aku nak story something la kat ko.."
"aik,lain macam jek bunyi ko ni..pasal wey..ko okey ke?..ok2 aku on ym k..laki aku ade tp dia ok..aku dh gtau aku borak dengan ko..lgpun aku tgk dia cm asyik je layan cite kat tv tu..jum2 kite *bermama jum"..

Kurang 2 minit selepas itu kami pon memulakan seisi kaunseling a.k.a ngumpat care halus..walaupun kadang2 hubby aku dok ngintai2 ym kitorang aku senyum jer..

Bila hati berbicara...

Memang sukar untuk seorang lelaki memahami ape yg difikirkan oleh seorang wanita..tapi bila kesabaran diuji & bila kemarahan itu tidak dapat dibendung, kemana perasaan  itu akan dilepaskan?? itu persoalannye..aku mendengar cerita seorang wanita yang setia pada kekasihnye..dia bersyukur dengan jodoh yang telah diberikan kepadanye..aku ngerti ape yang dia rase..mencuba memberikan yang terbaik & cube untuk menjadikan hari2 yang dilaluinye sentiasa dlm senyuman..tapi siapa dia untuk menentukan ape yang akan berlaku,...hanya Dia... bila difikir2 balik,mengape lelaki sukar untuk difahami..sukarke atau sering berubah2?kesian aku dengar cerita dia..nak menangis pun ade..aku wanita,aku faham ape yang dia rase..sabarlah wahai sahabatku kerana Allah itu sentiasa bersamamu..kenape kesetiaan dia diragui & mase lalu menjadi senjata untuk melumpuhkan dia..aku terfikir sejenak..wanita selalu menyedapkan hati mereka bila lelaki membuat kesilapan & mereka sanggup memberi peluang kedua ketiga dan kebrape pon kerana perasaan 'kasih' itu..tapi kerana keegoan lelaki..wanita sering diabaikan,dimarah,dijadikan tempat melepas penat,bengang..apakah mereka tidak sedar atau tidak tahu bahawa wanita itu punye perasaan sama mcm lelaki..wanita itu ada egonye,ada maruahnye..macam mane kalo bende yang same dibuat pada mereka??ape diorang rase??cubelah untuk berfikir sebelum buat sesuatu..kerana Allah menciptakan wanita itu ada sebabnye. . 



bila hati bicara
ada orang dengar?
siapa peduli?
bukan diminta rindu segila laila kepada majnum
tidak ditagih setia seperti Fatimah kepada Ali
tetapi mengapa ditagih Taj Mahal 
aku bukannye Mumtaj yang perlukan batu sebagai tanda
tidak ku hairan wang hantaran berjuta
ku cuma harap sekeping hati ikhlas penuh rase sayang
susah sangatke?
atau perlu aku harus beli tebus dengan sesuatu
jangan diletakkan harga pada rasa kasih itu
kerana dunia akan hancur 
dek manusia yang semakin alpa. . .


*bermama : bergosip ala mamapaparazi





Comments

Popular Posts