MONOLOG DENGAN PENCIPTA

Image may contain: Yuryati Mohd Yatim, smiling, indoor

Siapa aku untuk menidakkan takdir
Siapa dia untuk mencabar aturan kehidupan
Aku belajar dari sebuah kegagalan dan sentiasa berusaha untuk kebaikan hidup yg tampak sempurna
Mana ada kehidupan sempurna
Cuba bilang padaku
Nescaya ia dianggap dongeng penglipur lara. . .

Sore ini taufan kehidupan melanggar benteng kesabaran
Lalu monolog dengan Tuhan dimulai
Kenapa ia terjadi
Dan bagaimana aturan hidupku yang harus begini

Cuba monolog dengan Pencipta
Nescaya kau akan faham erti sabar

Cuba bertanya pada diri sendiri
Apa masih punya percaya diri
Atas ianya sudah semakin mereput dilanda masaa

Isteri itu tampak mudah hidupnya
Tapi intipati kehidupannya memang luar biasa
Dari cara melahirkan sudah dinampakkan bertapa payahnya hidupnya
Sehinggala matinya jiwanya akibat despressi. . .

Namun disore ini
Dianjung ini
Aku cuba bermonolog lagi
Kenapa kita semua berbeda
Jarang apa yang kita cuba zahirkan diekprestasikan dengan cara yang benar
Dimana selalunya tampak buruk dan hodoh
Begitu sempitkah otak manusia itu sekecil saiznya?

Tuhan
Ya Rabbi
Maafkan andai aku alpa
Maafkan andai aku lupa
Maafkan andai aku takbur
dan maafkan andai Kau merindui doaku. .

Monolog jiwa
Dialog dengan pencipta. .


Comments

Popular Posts