MANUSIA ITU BANYAK RASA

Image may contain: 3 people, including Yuryati Mohd Yatim and Kristine Goh, people smiling, people standing and indoor


Rumah ke-2

Baru
Tampak tenang dari luar
Mungkin aku angin yang goncang
Dan kerana dek itu,
mereka mula goyah kerana berumah di tepi pantai
Takut dilambung badai
Takut hilang segala
Segala nikmat dunia
Segala kesenangan yang dapat dari lorong yang serong
Segala penipuan terbongkar
dan kebodohan terserlah

Aku
Bukan polis untuk menyiasat
Bukan juga peguam untuk membahas
Tidak sekali Menteri untuk mentadbir
Malah bukan juga saksi untuk memerhati

Cuma, Ya lah..
Manusia itu punya akal
Yang kadang salah mentafsir
Punya mulut yang kadang salah mengata
Punya hati yang kadangnya iri hati.

Tapi aku cuba
Untuk memaafkan mereka
Mungkin mereka daif, naif
Tidak boleh menerima pembaharuan- orang lama
dan mungkin juga terasa tergugat.

Sumpah benar
aku datang untuk membantu
untuk memudahkan
untuk memperbetulkan
untuk bawa bahagia dan kegembiraan
dan
perlu benar suasana itu kekal tenang dan gembira
semoga dapat berkah dariNya.
Itu aku doa.
Amin.

Comments

Popular Posts