KAWAN SEDETIK CUMA . . .

Tatkala mendengar lagu afgan "Bawa cintaku" aku teringat beliau yang pernah aku kenali. . .

Peristiwa ni berlaku 9 tahun yang lalu..Satu perkenalan di airport Kuching,Sarawak yang membawa aku ke sebuah kenangan. Dia seorang cikgu di sekolah pendalaman di Kubah, salah satu daerah di Sarawak. Perkenalan yang singkat namun kami sempat bertukar-tukar nombor telepon supaya senang nak keep in touch. Kalau cuti semester aku akan tumpang barang-barang hostel ku kat rumah sewa dia. so dipendekan cerita kami akan berjumpa bila nak cuti sem atau pun cuti sem dah habis. Send & collect barang-barang yang ditumpangkan. hehehe.

Dari perwatakan beliau. dia ni seorang yang manis, rendah, orang pahang & suke baca novel. Kali terakhir aku jumpe dia sewaktu aku melawat dia kat GH Kuching. Dia mengidap barah. masa tu aku tengok dia macam dah sihat cume terpaksa amik 'kemo' setiap bulan katenye. Dia ceria seperti biasa. beza umur antara kami tak banyak beza..dia tua setahun ke 2 tahun dari aku..

Masuk semester ketiga, aku contact dia tapi tak jawab. sms pun tak berbalas. aku pelik sebab setahu aku dia bukan macam ni. puas aku call & sms dia banyak kali. akhirnya sms aku berbalas. tapi  sms tu bukan dari dia tapi dari keluarga dia. terhenti sedetik degup jantungku..dia sudah kembali ke Penciptanya. Innalillahiwainnalillahirojiun. dariNya kita datang dan kepadaNya juga kita kembali.

Semoga dia berada dalam golongan hamba yang dikasihiNya. Amin. aku mengingatinya tiba-tiba.

AL-FATIHAH

Comments

Popular Posts